Trudności w karmieniu dzieci – problem multidyscyplinarny

Trudności w karmieniu dzieci – problem multidyscyplinarny
Streszczenie
Zaburzenia karmienia (feeding disorders) odnoszą się do sytuacji, kiedy niemowlę lub dziecko (do 6. roku życia) odmawia przyjmowania pokarmu i/lub spożywa ilości nieadekwatne do potrzeb stosownych dla wieku, jest niezdolne do jedzenia lub ma trudności w jedzeniu.
Powyższe problemy mogą wynikać z zaburzeń o podłożu psychologicznym i/lub wskazywać na przyczynę organiczną. Zgodnie z najnowszą nomenklaturą termin „zaburzenia karmienia” zarezerwowany jest dla pacjentów z najcięższymi zaburzeniami skutkującymi poważnymi następstwami zdrowotnymi, nieprawidłowym stanem odżywienia czy problemami emocjonalnymi. Wprowadzone pojęcie „trudności w karmieniu” (feeding difficulties) oznacza wystąpienie jakichkolwiek problemów w karmieniu małego dziecka. Przyczyny trudności w karmieniu dzielą się na organiczne i nieorganiczne. W najnowszej klasyfikacji uwzględniono również style karmienia prezentowane przez rodziców. Trudności w karmieniu mają wiele przyczyn i mogą objawiać się na różne sposoby. W związku z tym najlepszą metodą diagnozowania i leczenia tej grupy pacjentów jest podejście interdyscyplinarne.
Karmienie jest jedną z podstawowych interakcji pomiędzy dzieckiem i rodzicem/opiekunem. W 1. roku życia, ale również i później, stanowi najważniejszą formę kontaktu, który w momencie pojawienia się problemów związanych z karmieniem zostaje zaburzony [1]. Jeśli stan taki trwa przez dłuższy czas, stwarza ryzyko utrwalenia nieprawidłowych zwyczajów żywieniowych, skutkujących zaburzeniem stanu odżywienia oraz problemów wychowawczych, które mogą pogłębiać się w późniejszych latach [2].
Zaburzenia karmienia (feeding disorders) odnoszą się do sytuacji, kiedy niemowlę lub małe dziecko odmawia przyjmowania pokarmu i/lub spożywa ilości nieadekwatne do potrzeb stosownych dla wieku, jest niezdolne do jedzenia lub ma trudności w jedzeniu. Powyższe problemy mogą wynikać z zaburzeń o podłożu psychologicznym i/lub wskazywać na przyczynę organiczną i dotyczą niemowląt oraz małych dzieci do 6. r.ż. [3, 4].
Zgodnie z najnowszą nomenklaturą opracowaną przez Kerznera i wsp. [5] termin „zaburzenia karmienia” należy stosować w przypadku pacjentów z najcięższymi zaburzeniami skutkującymi poważnymi następstwami zdrowotnymi, nieprawidłowym stanem odżywienia czy problemami emocjonalnymi. Wprowadzone pojęcie „trudności w karmieniu” (feeding difficulties) oznacza wystąpienie jakichkolwiek problemów w karmieniu małego dziecka. Trudności związane z karmieniem mogą mieć charakter przejściowy lub długotrwały i skutkować zaburzeniami karmienia.
Problem z karmieniem swoich dzieci zgłasza, w zależności od źródła, od 25% do 45% rodziców [6, 7], z czego jedynie u 1‑5% dzieci rozpoznaje się zaburzenia karmienia [2]. W opublikowanej w 2015 r. i obecnie obowiązującej klasyfikacji etiologia trudności w karmieniu obejmuje problemy natury organicznej i nieorganicznej (problemy behawioralne). Wyszczególniono w niej czynniki zależne od dziecka oraz po raz pierwszy uwzględniono przyczyny zależne od osoby karmiącej, tzw. style karmienia [5].
Wśród przyczyn natury organicznej wyróżnia się zaburzenia neurologiczne, choroby układu krążenia i oddychania, choroby metaboliczne, wady anatomiczne oraz choroby gastroenterologiczne [1]. Należy pamiętać, że w wielu przypadkach stwierdzamy występowanie kilku problemów jednocześnie.
Taką szczególną grupą, która wymaga czujności, są noworodki urodzone przedwcześnie, u których z racji niedojrzałości napotyka się na wiele problemów z karmieniem.
Niezależnie od podstawowej przyczyny problemu, rozpatrując czynniki zależne od dziecka, dokonano podziału na 3 główne grupy: pacjenci z ograniczonym apetytem, pacjenci spożywający wybrane produkty (dieta wybiórcza) oraz pacjenci, u których obserwuje się strach przed jedzeniem.
W obrębie każdej z nich dokonano dodatkowego podziału na podgrupy w zależności od stopnia nasilenia trudności – od błędnie postrzeganych, poprzez średnio nasilone, aż do poważnych zaburzeń karmienia [5].
Trudności w karmieniu mają wiele przyczyn i mogą objawiać się na różne sposoby. W związku z tym najlepszą metodą diagnozowania i leczenia tej grupy pacjentów jest podejście interdyscyplinarne [8]. Niezależnie od przyczyn pacjent powinien być objęty opieką zespołu terapeutycznego składającego się z: lekarza pediatry/gastroenterologa, logopedy/neurologopedy, psychologa oraz dietetyka [9]. Proces diagnostyczny należy zacząć od szczegółowo zebranego wywiadu dotyczącego ciąży, okresu okołoporodowego, rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa, wywiadu rodzinnego, aktualnych problemów medycznych dziecka i wywiadu żywieniowego; kolejnym etapem jest badanie fizykalne, ocena rozwoju psychoruchowego dziecka, ocena logopedyczna oraz psychologiczna. Najczęstsze objawy mogące świadczyć o istnieniu problemu przedstawiono w tabeli 1.

 

Tabela 1. Najczęstsze objawy trudności w karmieniu [wg 5]

Wydłużony (> 30 min) okres spożywania posiłku

Odmowa jedzenia trwająca ponad miesiąc

Stresująca atmosfera w trakcie karmienia

Brak właściwej dla wieku niezależności dziecka w trakcie jedzenia

Karmienie małych dzieci przez sen

Odwracanie uwagi w celu zwiększenia ilości spożytego pokarmu

Zbyt długie karmienie piersią lub butelką

Brak akceptacji konsystencji pokarmów właściwych dla wieku dziecka


Ważnym uzupełnieniem wywiadu jest obserwacja procesu karmienia, który powinien odbywać się w warunkach najbardziej zbliżonych do domowych [9]. W tym czasie zwraca się uwagę nie tylko na wzajemne relacje między dzieckiem a osobą karmiącą, ale również na umiejętności dziecka w zakresie pobierania pokarmu [2].
Rolą lekarza jest wykluczenie organicznych i czynnościowych chorób, które mogą mieć wpływ na prezentowane przez dziecko zachowania. W diagnostyce należy uwzględnić schorzenia gastroenterologiczne, układu krążenia i oddychania, neurologiczne, zespoły genetyczne i metaboliczne [10]. Istotą oceny lekarskiej jest wykluczenie obecności objawów alarmowych [w języku angielskim tzw. red flags (tab. 2)].

Tabela 2. Organiczne objawy alarmowe [wg 5]

Dysfagia

Aspiracje pokarmu do dróg oddechowych

Ból w trakcie karmienia

Wymioty i/lub biegunka

Opóźniony rozwój psychomotoryczny

Przewlekłe objawy ze strony układu krążeniowo-oddechowego

Niedobór masy ciała i wzrostu



Rolą dietetyka w zespole jest ocena dynamiki stanu odżywienia oraz analiza jadłospisu dziecka pod kątem zróżnicowania, kaloryczności, rytmu karmienia. Zbierając wywiad, dietetyk zwraca uwagę na sposoby karmienia dziecka z uwzględnieniem okresu karmienia piersią, kolejności i czasu wprowadzania nowych pokarmów, akceptowanych przez dziecko konsystencji, technik i narzędzi używanych do karmienia, a także zbiera informacje nt. zwyczajów żywieniowych rodziny. Ocenę wartości odżywczej aktualnej diety przeprowadza się najczęściej na podstawie 3‑dniowego bieżącego zapisu, z uwzględnieniem wszystkich spożytych posiłków, przekąsek, napojów, ich składu oraz dokładnych porcji, godzin i miejsc spożywania poszczególnych posiłków. Przeprowadzona ocena dietetyczna pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji odnośnie do podaży energii i składników odżywczych w diecie dziecka oraz jego zwyczajów i nawyków żywieniowych. Niezależnie od podłoża zaburzeń karmienia dietetyk powinien przekazać rodzicom wskazówki i zalecenia dotyczące właściwego komponowania jadłospisu oraz kształtowania u dziecka właściwych nawyków i zwyczajów żywieniowych.
W zależności od podstawowego problemu wprowadzane są różne strategie postępowania. U pacjentów z zaburzeniami neurologicznymi, u których często nie jesteśmy w stanie pokryć zapotrzebowania kalorycznego drogą doustną, stosowane jest częściowe lub całkowite karmienie przez sondę lub gastrostomię odżywczą. Pacjenci z zaburzeniami połykania wymagają modyfikacji konsystencji oraz wyboru najbardziej efektywnej metody karmienia. W zależności od podstawowego problemu wdrażane są różne postępowania dietetyczne [9]. W procesie diagnostycznym zaburzeń karmienia logopeda, biorąc pod uwagę wiek dziecka, ocenia poziom funkcji pokarmowych, tj. warunki anatomiczne w obrębie twarzy i jamy ustnej, napięcie mięśniowe, odruchy ze strefy ustno‑twarzowej oraz koordynację ssania, oddychania i połykania. Zadaniem logopedy podczas zespołowej diagnozy dziecka mającego trudności w karmieniu jest ocena: poziomu przetwarzania sensorycznego i jego wpływu na akceptację poszczególnych produktów, sposobu pobierania pokarmu przez dziecko, dynamiki ssania i połykania, tolerancji różnych konsystencji i właściwości pokarmów, występowania parafunkcji (przetrwałe ssanie smoczka, palca).
Występujące u dzieci z zaburzeniami karmienia objawy: kaszel, wymioty, krztuszenie, dławienie się pokarmem, niebędące behawioralnymi mechanizmami obronnymi przed jedzeniem, mogą wskazywać na zaburzenia połykania wymagające pogłębienia diagnostyki. Diagnozę poszerza się wówczas o wideofluoroskopię w celu oceny bezpieczeństwa karmienia doustnego.
W procesie terapeutycznym dotyczącym dzieci z trudnościami w karmieniu działania logopedy polegają na stymulacji odruchu ssania u dziecka, doborze akcesoriów do karmienia, wskazaniu odpowiedniej pozycji do karmienia dziecka, stymulacji punktów neuromotorycznych twarzy i całościowym masażu logopedycznym dziecka, wygaszaniu parafunkcji, odwrażliwianiu sfery orofacjalnej, nauce prawidłowego pojenia i picia z otwartego kubka, podnoszeniu kompetencji dziecka do samodzielnego jedzenia i picia.
Biorąc pod uwagę fakt, iż większość dzieci z tzw. trudnościami w karmieniu prezentuje problemy o charakterze przejściowym, niewynikające z zaburzeń organicznych, a będące trudnościami na tle zaburzeń zachowania, zasadne wydaje się, aby psycholog obecny w zespole określił, które zachowania prezentowane przez dziecko, a także rodziców, sprowadzają się do odmowy przez dziecko jedzenia, a także aby ustalił, które czynniki towarzyszące temu zachowaniu wzmacniają i utrwalają obserwowane problemy.
Kerzner i wsp. [5] podają, iż większość trudności w karmieniu o podłożu behawioralnym może być efektem błędnego postrzegania przez rodzica naturalnych zachowań dziecka podczas karmienia lub jest efektem specyficznych cech temperamentu dziecka. I tak wyszczególniają oni tzw. behawioralne czerwone flagi (tab. 3).

Tabela 3. Behawioralne objawy alarmowe [wg 5]

Karmienie na siłę, wbrew woli dziecka

Dieta ekstremalnie selektywna (akceptacja wyłącznie bardzo ograniczonego zakresu wybranych produktów spożywczych)

Nagłe zaprzestanie jedzenia (pourazowe zaburzenia karmienia)

Prowokowanie wymiotów (widok, zapach jedzenia, widok przyborów do karmienia)



Ponadto istotne jest, by w kontekście zachowania niepożądanego poznać perspektywę rodziców, emocje towarzyszące karmieniu, kompetencje i umiejętności rodzicielskie, przekonania dotyczące żywienia i samej czynności karmienia dziecka, ich oczekiwań wobec dziecka, a także sposobów radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dziecka.
W celu określenia reakcji prezentowanych przez osoby karmiące pomocna jest klasyfikacja wyróżniona przez Kerznera i wsp. [5] (tab. 4). Po wstępnym rozpoznaniu psycholog ocenia także poziom motywacji rodziców do wprowadzenia zmian oraz realizowania zaleceń terapeutycznych. Wspiera rodziców w ich kompetencjach rodzicielskich, określa zasoby rodziny, edukuje w zakresie rozwoju dziecka, jego potrzeb oraz zachęca do rozwijania nowych umiejętności wychowawczych.

Tabela 4. Charakterystyka stylów karmienia prezentowanych przez rodziców [wg 5]

Wrażliwy/reagujący

Kontrolujący

Pobłażliwy

Zaniedbujący

Reagowanie na sygnały dziecka

Ignorowanie sygnałów dziecka

Ignorowanie sygnałów dziecka

Ignorowanie sygnałów dziecka

Ustalony schemat karmień

Karmienie dziecka na siłę

Brak schematu karmień

Brak kontaktu emocjonalnego z dzieckiem

Wyznaczone granice

 

Dziecko dostaje to, co chce i kiedy chce

Zaniechanie karmienia

Modelowanie prawidłowych zachowań

 

Cel: zaspokojenie wszystkich potrzeb dziecka

 

 



Po całościowej ocenie dziecka przez wszystkich specjalistów wyciągane są wnioski i ustalane zalecenia. Na tym etapie podejmowana jest decyzja, czy dziecko może być prowadzone w trybie ambulatoryjnym, czy wymaga hospitalizacji. Terapia w warunkach szpitalnych wskazana jest u pacjentów z niedoborem masy ciała, przy podejrzeniu choroby organicznej, u pacjentów z nasilonymi zaburzeniami behawioralnymi oraz z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, u pacjentów długotrwale karmionych przez sondę/gastrostomię lub będących na całkowitym żywieniu pozajelitowym w celu nauki karmienia doustnego. Gdy uzyskane z wywiadu dane wskazują na brak organicznej przyczyny problemu, a stan odżywienia dziecka jest prawidłowy, należy założyć, że przyczyną trudności jest nieprzestrzeganie podstawowych zasad karmienia (tab. 5); po przekazaniu zasad rodzicom można podjąć próbę terapii w domu [5].

Tabela 5. Zasady karmienia [wg 11]

Rodzic decyduje, kiedy, gdzie i co dziecko będzie jadło, dziecko decyduje, czy i jak dużo zje

Unikanie dystraktorów (telewizja, tablet, książka itp.) w trakcie karmienia; posiłki podawane w stałym miejscu

Utrzymanie 3-4 -godzinych przerw między posiłkami, bez przekąsek, między posiłkami woda do picia

Ograniczenie czasu trwania karmienia (maks. 30 min)

Zachowanie neutralnej, spokojnej atmosfery

Podawanie jedzenia (porcje, konsystencje) stosownie do wieku dziecka

Systematyczne wprowadzanie nowych pokarmów

Zachęcanie dziecka do samodzielności w trakcie jedzenia, akceptacja bałaganu właściwego dla wieku



Z racji złożoności problemu, jakim są trudności w karmieniu, jedynie multidyscyplinarne podejście stwarza możliwość spojrzenia na sprawę całościowo oraz opracowania optymalnego schematu postępowania.
Terapia dzieci z trudnościami w karmieniu zależy od wyjściowej przyczyny zaburzeń i wymaga indywidualnego podejścia do problemu całego zespołu terapeutycznego. Jej powodzenie zależy od trafnego rozpoznania problemu oraz od odpowiedniej motywacji i konsekwencji w postępowaniu opiekunów dziecka.

Piśmiennictwo
1. Rybak A .: Organic and nonorganic feeding disorders. Ann Nutr Metab 2015, 66 (suppl), 16‑22.
2. Chatoor I.: Diagnosis and treatment of feeding disorders in infants, toddlers and young children. Zero to Three, Washington 2009.
3. Chatoor I.: Feeding disorders in infants and toddlers: diagnosis and treatment. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2002, 11 (2), 163‑183.
4. Lindberg L., Bohlin G., Hagekull B.: Early feeding problems in a normal population. Int Eat Disord 1991, 10, 395‑405.
5. Kerzner B., Milano K., MacLean W.C. Jr, Berall G., Stuart S., Chatoor I.: A practical approach to classifying and managing feeding difficulties. Pediatrics 2015, 135, 344‑353.
6. Lucarelli L., Cimino S., D’Olimpio F., Ammaniti M.: Feeding disorders of early childhood: an empirical study of diagnostic subtypes. Int Eat Disord 2013, 43, 147‑155.
7. Reau N.R., Senturia Y.D., Lebailly S.A., Christoffel K.K.: Infant and toddler feeding patterns and problems: normative data and a new direction. J Dev Behav Pediatr 1996, 17, 149‑153.
8. Winnicka E.: Multidyscyplinarna diagnostyka zaburzeń karmienia. Integracja Sensoryczna 2014, 2, 5‑11.
9. Rybak A., Socha P., Stolarczyk A., Socha J.: Ocena częstości występowania zaburzeń karmienia u dzieci w Polsce. Możliwości diagnostyczne i terapeutyczne. Stand Med Pediatr 2011, 8, 131‑144.
10. Jarzębicka D., Winnicka E., Matuszczyk M., Zych K., Rybak A.: Zaburzenia karmienia u dzieci w praktyce lekarza pediatry. Anal Przypadków Pediatr 2014, 1, 52‑60.
11. Kerzner B.: Clinical investigation of feeding difficulties in young children: a practical approach. Clin Pediatr
(Phila) 2009, 48 (3), 960‑965.

Autorzy: Monika Kowalczuk‑Krystoń, Agnieszka Prus, Marta Twarowska, Ewa Samocik, Dariusz Lebensztejn
Klinika Pediatrii, Gastroenterologii, Hepatologii, Żywienia i Alergologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
Kierownik Kliniki: prof. dr hab. n. med. Dariusz Lebensztejn

Przedruk z: Gastroenterologia Praktyczna 2017, nr 4, s. 45-48.